Dalam kotak fikiran
Blog ini bersawang ! Maafkan Saya T_T
kata hati lagi: 201108

Sunday, 21 August 2011

MOOD RAYA



Assalamualaikum




besok lepas sahur nak buat biskut raya.

sapa mahu join? sila angkat keyboard tinggi tinggi. heeeeee.

ok itu je nak bagitahu. bhahahahahahah !



p/s : eh perasan tak belog ini telampau sunyi. jadi mari la pasang lagu raya ! ewahewahhhhhh.


Friday, 19 August 2011

BILA CINTA



Assalamualaikum


p/s : kepada sang 'mantan' kau denga ni.

p/s : anggaplah aku yang nyanyi lagu ni sambil petik kod gitar.


Wednesday, 17 August 2011

NUZUL AL QURAN



Assalamualaikum


NUZUL AL-QURAN 

Sejarah al-Quran: Antara peristiwa agung dalam sejarah umat Islam di bulan Ramadan ialah turunnya kitab suci al-Quran atau disebut Nuzul al-Quran. Ia dirakamkan dalam al-Quran, melalui firman Allah yang bermaksud: “Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185) 

Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, di Gua Hira’ tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad saw.

Al-Quran merupakan mukjizat yang paling besar yang dikurniakan kepada Nabi saw. Kita hendaklah beriman dan mempercayai isi kandungan al-Quran. Beriman dengan al-Quran merupakan salah satu dalam Rukun Iman. 

Erti Nuzul al-Quran: ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah dari tempat sebelah atas ke tempat di sebelah bawah.‘Al-Quran’ pula bermaksud bacaan atau himpunan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu untuk dibaca oleh manusia. Ia juga dikatakan himpunan kerana dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat dan sebagainya.1

Nama-Nama Lain:
Selain disebut al-Quran, ia juga disebut al-Kitab, al-Furqan, An-Nur, al-Zikr dan lain-lain. Proses Penurunan al-Quran: Al-Quran diturunkan beransur-ansur dalam masa 23 tahun.13 tahun di Makkah dan 10 tahun di Madinah. Kehebatan al-Quran: 

1. Allah berfirman yang bermaksud: “Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan sebanding dengannya walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri.” (Surah al-Israa’, ayat 88) 

2. Orang yang membaca, menghafaz dan melihat sambil memikirkan keajaiban yang ada pada susunannya diberikan pahala. 

3. Al-Quran sumber hidayah bagi kebahagiaan hidup manusia di dunia dan di akhirat. 

4. Tidak sesiapa pun sama ada di kalangan manusia atau jin yang mampu mencipta ayat yang menyerupai al-Quran. Firman Allah yang bermaksud: “ dan jika kamu merasa ragu-ragu dengan apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami, bawalah satu surah yang seumpamanya, ajaklah saksi-saksi (penolong-penolong) kamu, selain Allah, sekiranya kamu (di kalangan) orang yang benar.”(al-Baqarah, ayat 23). 

5. Al-Quran merupakan mukjizat tertinggi dan teristimewa yang hanya dikurniakan kepada Nabi saw. 

6. Manusia belum mampu menyelami dan menerokai rahsia al-Quran secara menyeluruh sehingga hari ini. Ini bererti sifat kehebatan, kesaktian, keagungan dan keunggulan al-Quran secara tersendiri dengan pengertiannya yang amat luas dan mendalam kekal terpelihara hingga kiamat. 

7. Al-Quran sebagai petunjuk jalan kebenaran. Membawa manusia daripada kegelapan kepada cahaya yang terang. Allah berfirman yang bermaksud: “Inilah Kitab yang tiada keraguan padanya, menjadi petunjuk kepada orang yang bertakwa.” (al-Baqarah, ayat 2)2 

8. Membaca al-Quran mendapat ganjaran pahala dan syafaat daripada Allah. Rasulullah saw bersabda dengan maksud: ‘Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya.” 

Tuntutan al-Quran: Sesungguhnya al-Quran mempunyai tiga hak yang wajib ke atas umat Islam untuk menunaikannya. 
Hak untuk membaca dan bertilawah kepadanya.
Hak untuk bertakbir atau memahami makna dan menjiwai kehidupan.
Hak untuk beramal dengan seluruh isi kandungannya. Peringatan: 
Al-Quran untuk dibaca buka dijadikan perhiasan.
Al-Quran tidak menjadi syifa’ (ubat) bagi orang yang ingkar dan zalim.
Al-Quran menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa.
Hati yang keras boleh dilembutkan dengan hidayah al-Quran dengan keizinan Allah.
Pesan Nabi saw: Aku tinggalkan dua perkara yang jika kamu berpegang kepada kedua-duannya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnahku (al-Hadis). 

Semoga Ramadan kali ini membawa rahmat buat kita semua. Amin.

original post : EDUCATION MALAYSIA

WORDLESS WEDNESDAY #3


Assalamualaikum


" hidup ini umpama roda yang berputar kadangkala kita di atas dan kadangkala kita berada dibawah "


Tuesday, 16 August 2011

SMTKK


Assalamualaikum


Nak dijadikan cerita dulu masa aku di tingkatan 3, aku sedar ada segelintir budak kelas aku tak suka akan kewujudan aku. aku tak paham. aku tak pernah kacau hidup diorang. malah di sekolah aku dengan hal aku sendiri. semenjak di buli oleh sekumpulan budak lelaki, aku serik. sedangkan aku punya kawan perempuan yang care pasal aku. so di sebabkan jiwa aku tidak sekental jiwa aku yang sekarang, aku mengambil keputusan lepas PMR, aku nak chow dari sekolah tersebut. dan sumpah aku tak nak jumpa dorang lagi. arghhh aku benci bila tekenangkan zaman tu. mentangla aku comot. ye aku sedar sapalah aku. wuuuuuu. (T_T) 


Tamat PMR, aku apply sekolah teknik mungkin cara itu aku boleh behijrah ketempat lain dengan aman. Alhamdulillah ALLAH itu maha adil maha mengasihani. Akhirnya aku dapat tawaran masuk ke sekolah teknik. Pada mulanya aku dapat tawaran di SMTSR (Slim River) dalan kursus ELEKTRIK oleh disebabkan minat aku yang terlampau dalam bidang masak memasak ni, aku mengambil keputusan membuat surat rayuan untuk ditukarkan ke SMTKK (Kuala Kangsar) dalam kursus katering. masa tu agak sedikit kecewa sebab aku tak diterima dalam kursus katering..akan tetapi aku ditawarkan di dalam kursus bakeri. aku tetap bersyukur. sekurang kurangnya nanti dapat juga aku belajar sesuatu yang baru. belajar hidup bedikari serta lebih berdisplin semasa di asrama nanti. jarak antara SMTKK ke kg aku sangat dekat. jadi setiap hujung minggu mungkin aku boleh pulang ke kg menemani arwah opah...tetapi hajat aku tak kesampaian dan lagi sekali rezeki tidak berpihak pada aku. belum sempat aku mendaftarkan diri di SMTKK arwah opah telah pergi buat selama-lamanya pada awal tahun 2006. sungguh aku sedih dan terkilan. tapi sapalah aku untuk melawan TAKDIR ALLAH.


bila godek punye godek paintdrive aku tadi terjumpa jugak gamba gamba lama ni. 


sumber pic : group SMTKK


 **Blok 26 aspuri dorm aras bumi 2006/2007**

tshirt yang memberi 1001 kenangan


raya 2006


inilah baju kurung batik SMTKK yang menjadi kebanggaan ku. mulamula masuk teknik je.
lama kelamaan baju batik tu aku buat jerukk terbiar je dalam loker. (-_-)


malam maulidur rasul. di dewan TEKNORAT. disini la fav port geng aku iaitu di level atas.
orang lain denga ceramah, 15 minit kemudian kiteorang dah terbongkang tido. kroihhh. kroihhh. LOL *keji.


sukan hostel.


masa ni lawan netball antara dorm. walaupun tempat ketiga aku tetap nak bangga jugak dengan dorm aku.
sebab pemain netball sekolah ramai sebenanye dalam dorm ni. hihihi.
 terdiri daripada aku sendiri , fatin , nul, nonoi, uny, dan juga zai. 


**Baker'z Line 2006/2007**


aku dan sara. dua dua kaki ponteng. time kelas math je, kiteorang choww. jadi KRS.
K.R.S = KUTU.RAYAU.SEKOLAH


bersama bella. di bengkel kesayangan. arghhh. rindu!


kelas paling selekeh mungkin. nak menghias kelas kami memang failed fullstopp!


di depan bengkel.


masa prep. warden tak de gunakan kesempatan ini sebaik mungkin merakam kenangan bersama.
ehhhh. apesal aku posing mcm tu (-,,-)


gamba kelas.


gamba ni aku dapat kat fb dari group SMTKK. so creadit to them.
barisan tenaga pengajar bagi kos bakeri
dari kiri cikgu hamizon, cikgu intan, cikgu oh pek leng, dan cikgu shida. mereka terbaik ! rindu cikgu !


sukaduka di SMTKK terlampau banyak untuk aku ceritakan disini. siryessss aku rindu sepanjang keberadaan aku di SMTKK. *nanges T___T


nanges lagi? apa daaaaaaa.....apa barang nanges nanges ni. caaaaaaiiiiit !


ok boiiii.


Sunday, 14 August 2011

JADILAH DIRIMU SEMULA



Assalamualaikum


Duhai dirimu yang kuhormati,
Jangan kau hilangkan kepercayaan dan harga dirimu yang selama ini terjaga.

Duhai dirimu yang kuiingati,
Sabarlah dengan penantian ini,
Halanglah dirimu daripada menghubungiku,
Jagalah hati kita agar tidak lalai dari mengingati-Nya,
Kerana cara itu lebih kusukai,
Bahkan aku bertambah yakin,
Namun, aku sedikit kecewa dengan dirimu,
Masih ingin menghubungiku walhal,
kau tahu kita bukannya mahram,
Yang tak patut kau hubungi.

Duhai dirimu yang kusegani tatkala dulu,
Jangan kau biarkan perasaan itu mengawal dirimu,
Hingga tindakanmu melebihi batas,
Jadilah dirimu semula,
Yang kukenali sebelum ini,
Kejarlah cita-cita yang murni,
Jangan kau lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepada yang Esa.


Friday, 12 August 2011

SONG OF THE DAY #3



Assalamualaikum



RAPUH - OPICK

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu



p/s : lirik lagu ni betul2 mendalam. automatik air mata mengalir dengan deras.


p/s : terlalu banyak dosa yang tlah aku perbuat. bawalah aku ke dalam cahayaMU. berkatilah ramadhan terakhirku ini. semoga ENGKAU mendengar rintihan hambamu yang kerdil ini. aminnnn...

Wednesday, 10 August 2011

WORDLESS WEDNESDAY #2


Assalamualaikum


'' masihkah ada waktu untuk mencinta diriMU ''

Tuesday, 9 August 2011

RESEPI #1 : KARIPAP


Assalamualaikum

lame bebeno awokkk tak hupdate blog ni. awokk bukannye pe. sebok tiap2 hari nak kene buat karipap untuk berbuka puasa. ye laa... bibik la katekan. tu jela keje awokk sekarang berkhidmat untuk keluarga. bajet nak bejimat ler pada bulan puasa dengan mengabaikan kuih muih yang ada di bazar ramadhan tu. 

so hari ni awok bebesa hati nak kongsi resepi karipap bersama anda semua. dulu tengok mak buat, macam leceh je kan. rasa macam susah je nak kelim2 karipap tu. takot nanti kene kutuk dek orang je. kang ta memasal kene sorok muka dalam beg nanti. wakakaka. tapi bila dah buat rasa nak bangga dengan diri sendiri kejap. heeeelehhhh. senang rupanya. pejam mata pon boleh buat. pangggggg ! kan dah kene *hadiah untuk diri sendiri T_T

meh kita lihat bahan bahan untuk buat karipap meh. aku google je resepi ni. credit to My Resepi sekali buat, terus menjadi. alhamdulillah. tapi tang inti aku men bantai je mana yang ade. huhuh.

Inti Karipap :
8 biji kentang - dipotong dadu
2 biji bawang besar - dipotong dadu

Ditumbuk lumat :
3 ulas bawang putih
1 inci halia 
2 sudu jintan manis
kulit kayu manis

serbuk kari + air utk dijadikan paste - ikot suka nak la brape banyak
garam - secukup rasa
ajinamoto pon boleh kalau rasa nak letak.

Daun sup.

Doh Karipap :
4 cwn tepung gandum
1 biji telur
1/2 cwn marjerin 
1/2 cwn ais
secubit garam
250 ml air 

cara cara menyediakan inti :
  1. Panaskan minyak, tumis bahan2 yang ditumbuk lumat serta bawang besar yang di potong dadu sampai wangi. kemudian  masukkan paste kari daging tadi tumis sampai naik minyak @ garing sedikit.
  2. Masukkan kentang yang telah di potong dadu, garam secukup rasa dan juga air. Biarkan mendidih dan kering. agak agak dah empuk kentang tu, dah boleh angkat dan sejukkan 
  3. Tabur daun sup dan gaulkan sebati..
cara cara menyediakan doh karipap :
  1. Masukkan tepung dalam mangkuk.
  2. Gaulkan air bersama garam dan ais. Sementara itu gaul tepung dgn telur hingga jadi serbuk roti. Panaskan lepa susu / marjerin / campuran sepertinya atas api kecil hingga bebuih dan tuang rata2 atas tepung tadi.
  3. Gaul lagi hingga jadi serbuk roti - gunakan hujung jari. Masukkan sedikit sedikit air ais bergaram dan gaul hingga jadi doh. Hentikan penambahan air bila dah jadi doh. Rehatkan 1 jam.
  4. Bahagikan doh 2 bahagian (setiap bahagian menghasilkan ±25 keping karipap) Ambil 1 bahagian dan canai nipis atas landasan bertepung. gulung ketat2 dan golek hingga jadi selinder .
  5. Potong gulungan silinder tadi hingga mendapat +- 20 ke 25 ketul. Canai nipis (2mm) setiap satu ketul dan isikan 1 sd besar (kalau suka inti banyak)/ 1 sd the penuh (inti sederhana) .Tutup dan picit untuk menutupkannya, kelim kemas-kemas untuk mengelakkan bocor sewaktu menggoreng.
  6. Ulangi proses mencanai nipis setiap ketul hingga habis.Goreng terendam atas api perlahan - sederhana hingga kuning keemasan. Tos atas kertas dapur dan hidangkan.
  7. Boleh juga digunakan crisco, minyak sapi, mentega atau keduanya (nisbah 1/2:1/2). Kalau malas nak canai semua doh, boleh beku doh dibalut plastic dalam. Nak guna, keluarkan dan tunggu kembali asal. Karipap belum digoreng boleh disimpan lama dengan menyusunnya atas dulang terlebih dahulu dan letak dalam fridge hingga beku. (1-2 jam). Kemudian ambil setiap satu dan balut plastic agar tak melekat, baru boleh simpan dalam bekas plastic dan letak dalam fridge semula.

doh karipap dah siap


 inti karipap dah siap



kelim2 karipap pon dah pass ! yeeeehaaaa !

bila dah goreng. ok jom makan ! hikhikhik. gelojoh betol. baru pukul brape.
bawak bawak besaba ye cik jijah oiiii.


oh yaaa. karipap ni kalau sekali buat dapat la dalam 50 bijik dan korang boleh frozenkan. mudah bukan? tak payah korang kelua duit beli karipap semate. dah boleh simpan duit untuk shopping raya nanti !
hahahhhh :DD


selamat mencuba kawan kawan ! dan selamat berbukaaa puasa  :)